Dagens konsumenter är mycket beroende av sociala medieplattformar som Instagram, Facebook, LinkedIn och Snapchat. Det är därför det är viktigt att varumärken är aktiva över flera konton. Tänk på denna statistik:
I genomsnitt har användare cirka 8 sociala mediekonton.
I genomsnitt spenderas 2 timmar och 22 minuter på sociala medier per person och dag.
Av de 5,11 miljarder människor som har en telefon har 3,26 miljarder tillgång till sociala medier och använder den.
Människor tillbringar ungefär 1/7 av sin vakna tid på sociala plattformar.
Sociala medieplattformar gör det möjligt för marknadsförare att nå sina framtidsutsikter på en mängd olika sätt.
För det första kan marknadsföringsteam använda dessa kanaler för att distribuera betalda annonser och sponsrat innehåll. Varje plattform har ett sätt för marknadsföringsteam att skapa betalda annonskampanjer och segmentera användare så att dessa annonser visas i målgruppen. Medan varje plattform är annorlunda har de flesta funktioner som gör att marknadsföringsteam kan placera annonser baserat på plats, jobbtitel, intressen, ålder etc.